tirsdag den 24. maj 2011

Ikke for at fornærme...

Nu snublede jeg lige over en af de "gamle" bloggere.. Eller, det kan man i virkeligheden ikke kalde dem, og emnerne i det blogindlæg synes jeg, at jeg blev nødt til at tage op. Nu, før det er for sent.
Denne blogger skrev om, at vedkommende var sur/vred/ked af det over, at vedkommende følte, at vedkommendes efterskoleår blev taget fra vedkommende (OK, nu er det altså bare X.) ved at der blev oprettet diverse facebook grupper og også disse "kommende elev" blogs, af ja... Kommende elever.

Jeg må sige, at jeg nok godt kan sætte mig ind i X's tankegang. Det er garanteret super hårdt at man ser at noget man elsker slutter, mens andre bare pøser ud med glæde over deres år. Og jeg indrømmer, at det er lidt hurtigt at starte med "kommende elever" før sommerferien.

Med hensyn til Facebook grupper er jeg selv medlem af min Facebook-gruppe om det kommende år, og har været det siden.. ja, jul. Og jeg kan godt se det lidt respektløse i dét, da datidens elever kun lige var startet. Og nu, efter at have læst det blogindlæg, håber jeg VIRKELIG ikke, at nogen af de daværende elever har set den gruppe.
Men i samme åndedrag vil jeg ikke melde mig ud af gruppen, for jeg synes det er fint at 'kende' hinanden lidt i forvejen, og jeg synes at det er super, at teknikken giver mulighed for det. Og jeg synes vi (kommende elever) skal have mulighed for at glæde os over vores år, for det betyder nødvendigvis ikke, at vi er respektløse over for dem, der går på efterskolen nu.
Jeg havde slet ikke tænkt på, at det kunne opfattes som respektløst af nogen, for så havde jeg ikke meldt mig ind, men jeg vil give et forslag til kompromis:
Kommende elever, nu og i fremtiden:
Lad være med at oprette "jeres" kommende efterskolegrupper 100 år i forvejen, og "gamle" elever: Lad være med at blive stødt over grupperne. Det er jo blot mennesker, der, ligesom jer før i tog på efterskole, glæder sig og ikke kan vente med at få taget hul på deres år. DE/VI MENER DET IKKE ONDT!

I det store og hele mener jeg vel: Undskyld, men på samme tid ikke. Jeg vil ikke undskylde mig for at glæde mig til mit efterskoleår, og at ville oprette en blog, som skal hjælpe kommende elever med at få et indtryk af efterskole - ligesom jeg brugte dette års og året førs efterskoleblogs til det samme. Men jeg vil gerne undskylde for, hvis nogen føler sig stødt, snydt eller fornærmet over, at vi "kapper" deres år af ved at bruse ud over det hele med vores begejstring. Jeg skal prøve at holde det i tankerne og lade være med at være alt for offentligt begejstret.

Nuværende elever: DET ER STADIG JERES ÅR, OG DET HAR JEG RESPEKT FOR.

Sådan, med store bogstaver.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar